سرود از دست رفته – نقد و بررسی بازی Anthem

Anthem قرار است مس افکتی دیگر باشد، قرار است آغازکننده یک فرانچایز جدید، و برگ برنده استودیو خلاق Bioware در آینده نیز باشد، Anthem از آن عناوینی ست که راه به شدت سختی تا موفقیت در پیش داشته، از آن بازی هایی که موفقیتش، فرانچایز می سازد و شکستش، آن را برای همیشه از ذهن ها پاک می کند، عنوانی که در لبه تیغ حرکت می کند و راهی جز، بردن و باختن ندارد، آیا داستان Anthem به موفقیت ختم شده یا شکست؟ با نقد و بررسی Anthem همراه دانس گیم باشید

Anthem همه چیز خود را دقیقا با فرمول آغازکننده یک مجموعه شروع می کند، داستانی دنباله دار ارائه میدهد ایده های جدیدی چون پرواز در درون خود دارد و در عین حال برخی از ایده ها را برای نسخه های بعدی خود نگه میدارد، اول مشکل Anthem از همین جا آغاز می شود، Anthem یک بازی کامل نیست، مثل اینکه سازندگان عمدا برخی از مکانیزم های بازی را ناقص رها کرده باشند تا در نسخه دوم، سراغ ارتقایشان بروند، Anthem جاه طلبانه است اما خود را جدی نمی گیرد، پراهمیت است اما به خود اهمیتی نمی دهد، ریسکش بالا است، اما احتیاط نمی کند، قابل احترام است، اما به خود احترام نمی گذارد

Anthem مانند فرانچایز هایی که با انرژی آغاز می کنند نیست، معمولا نسخه اول فرانچایز های مطرح مانند Mass Effect جوری به پایان می رسد که مخاطبان را برای تجربه نسخه دوم تشنه تر کند اما Anthem اینگونه نیست، داستان Anthem دارای ایده جالبی است، وقایع بازی در سیاره‌ای اتفاق می‌افتد که مملو است از تکنولوژی های خارق العاده و موجودات فضایی عجیب و غریب، در این سیاره Shaper Relic هایی وجود دارند که می‌توانند از منابع Anthem of Creation استفاده کنند، Anthem of Creation نوعی سرود خلقت هستند که از کنترل خارج شده و باعث ایجاد موجودات خطرناک و به هم ریختن نظم طبیعت شده اند، بله درست است شما در نقش ماموری قرار می گیردید که باید در عین محافظت از مردم سیاره، سرود آفرینش را کنترل کند، وقایع بازی خوب آغاز می شود، با این که ایده کلی داستان کلیشه ایست اما ریتم مناسبی دارد اما در کمال تاسف در اواسط بازی از هم می پاشد و انگیزه گیمر برای اتمام بازی را کور می کند، عمده مشکلات نیز به نویسندگی داستان بر می گیرد، که موفق نشده داستانی مناسب با ریتم یک بازی نقش آفرینی بنویسد، همین نویسندگی آشفته باعث شده طراحان مراحل بازی، تقریبا هیچ تنوعی به آن نبخشند، و بازی در اواسط خود در کمال ناباوری رسما شکست خود را اعلام کند.

ساختار گیم پلی Anthem بر مبنای چند نفره طراحی شده و به همین دلیل باید گفت که این بازی چندان برای گیمر های تکنفره مناسب نیست، وقتی می گویم ساختار گیم پلی بر اساس چندنفره بنا شده یعنی اینکه، تکرار مکانیزم های گیم پلی توسط گیمر ها ممکن است در رقابت های آنلاین، هیجان انگیز به نظر برسد، اما در حالت تکنفره، در چرخه تکرار قرار گرفته و کسل کننده می شود، Anthem به طور کلی در ایجاد انگیزه در گیمر ها برای به پایان رساندن مراحل ناموفق عمل می کند، نه داستان گیرایی دارد و نه مراحل جذابی که حداقل گیمر ها به دلیل آن هم که شده بازی را به اتمام برسانند، Anthem در اواسط کار خود انگار هیچ انرژی ندارد، تمامی مراحل را مجددا کپی پیست، و در جلوی گیمر ها قرار می دهد با این تفاوت که هر بار، درجه سختی آن ها را به طرز غیر منطقی بالا می برد و به قول معروف حرص گیمر را بیشتر در میاورد!

حالا ممکن است با تمام این اوصاف پیش خود بگویید که پس نکته مثبت Anthem در چیست؟ در پاسخ باید گفت که Anthem نوآوری هایی نیز به همراه دارد، سیستم پرواز اگرچه رفته رفته ناکارآمد تر جلوه می کند اما به شکل زیبایی طراحی شده که حداقل گشت و گذار در محیط را برای گیمر ها لذت بخش می کند، به علاوه مبارزات پویای آن که به نوعی با سیستم پرواز در ارتباط است، لحظات هیجان انگیزی در طول بازی خلق می کند، بازی مکانیزم های نوآورانه و هیجان انگیزی دارد اما تمامی آن ها را در عین ناباوری در طراحی مراحل تکراری خود هدر می دهد، همانند یک گنج یابی که پس از بدست آوردن طلا، تمامی آن را به دریا بریزد!

از دیگر نکات مثبت بازی، میتوان به کیفیت گرافیکی آن اشاره کرد، اگرچه بازی مقداری نسبت به نمایش های اولیه خود پسرفت داشته اما همچنان زیبا به نظر می رسد، طبیعت متفاوت و مناظر خارق العاده، افکت های تصویری، نورپردازی و همه و همه در سطح‌ بالایی قرار دارد، با این حال اما گاهی اوقات شاهد کاهش افت فریم در صحنه های شلوغ، هستیم که به طور قطع در بروزرسانی های پیش رو برطرف خواهند شد، گرافیک هنری نیز همانند یک کتاب هنری فوق العاده زیبا به نظر میرسد، طراحی دقیق دشمنان و به طور کلی جهان بازی، یک نوع کاملا جدید به نظر می رسد که قطعا در آینده بیشتر از آن در میان عناوین مختلف، خواهیم دید

Anthem عنوان بدی نیست، مکانیزم های جدید، جهانی زیبا و گرافیک چشم نوازی دارد، اما همه آنها در کنار یکدیگر نمی توانند به یک مقدمه خوب برای یک فرانچایز جدید تبدیل شوند، ویژگی جدید بازی ممکن است در ابتدا شگفت زده تان کند اما رفته رفته از جذابیت آن ها در خلال ماموریت های تکراری و خسته کننده، کاهش می یابد و هدر می شود، Anthem می توانست بازی بهتری باشد اگر همه اجزای آن همانند یک سیستم، کار خود را به درستی انجام می دادند.

امتیاز نهایی Anthem

گرافیک - 85%
گیم پلی - 58%
موسیقی و صدا - 67%
داستان - 40%

63%

متوسط

1+

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

بستن